YEDS SALOON | The aftermath

Wat was het een feest op zaterdag 28 september in de YEDS saloon tijdens het Keilewerf 5 jaar festival! We delen graag wat foto´s om een indruk te geven hoe het was. Hieronder links een weergave hoe we loods aantroffen en rechts hoe we het samen met Dansvoer om toverden tot een geweldige interactieve plek om kunst te bekijken, in gesprek te gaan, te spelen, karaoke te zingen en meer te weten te komen over de Keilewerf en YEDS.

Dank allen voor jullie bezoek!

Grootse dank aan Lies De Rooij van Huisvanlies voor de organisatie en het showen van je werk!

Ook dank aan dansvoer voor het spel, Jeroen Arians voor het vastleggen van de middag met mooie foto's, Bo-Danique Bloem voor de rake portretten, Studio Davero voor de geweldige multifunctionele (zit)meubels, Tim Sake voor het live (be)schilderen van het YEDS bord en zijn auto, Vicky pylorides voor de prachtige kussens, Cornelis van Wieren voor je geweldige foto's en lijsten, Malou Cohen voor de kunstige taartjes en Studio Jule Cats voor de paperweights.

En nog meer indrukken! Foto’s gemaakt door diverse telefoons :-)

YEDS SALOON X KEILEWERF 5 JAAR FESTIVAL | 28 september 13-18u

A.s. zaterdag 28 september viert de Keilewerf in Rotterdam hun 5 jarig bestaan met een festival en wij zijn erbij met een YEDS saloon 🤩🥳
Je bent van harte welkom!

INSTA_FBPOST-YEDS 5 JAAR.jpg

YEDS SALOON X KEILEWERF 5 JAAR FESTIVAL
5 jaar geleden opende de Keilewerf voor het eerst haar deuren en in dat zelfde jaar ging YEDS online. Samen 10, reden voor een goed feest!

Neem tijdens 5 Jaar Keilewerf Festival een kijkje bij de YEDS SALOON. Een Saloon gemaakt en georganiseerd door de makers van YEDS en geïnspireerd op de zomersalons van Parijs. Verschillende makers zullen aanwezig zijn, hun werk presenteren en verkopen. Er worden live portretten gemaakt, muren beschilderd en er zijn kunstige taartjes. Daarnaast is er veel ruimte om in gesprek te gaan. De makers vertellen graag meer over wat ze doen en je komt erachter wat er allemaal mogelijk is in samenwerking met (de makers van) YEDS.

Deelnemende makers:
Studio Jule Cats
Tim Sake
Cornelis van Wieren
Malou Cohen
Studio Davero
Bo-Danique Bloem
Huisvanlies
Vicky Pylorides
Tiwánee van der Horst

Locatie: Keilewerf, Vierhavensstraat 56. Rotterdam | Tijd: 13.00 - 18.00u

YEDS: PARTNER IN KUNSTZINNIGE ZAKEN & CREATIEVE KWESTIES
YEDS is momenteel volop in ontwikkeling.
Met het netwerk van 30+ makers (kunstenaars en ontwerpers), facilitators en kunstkoppelaars willen we meer commerciële
bedrijven en maatschappelijke organisatie op allerlei manieren helpen bij hun vraagstukken en uitdagingen.
Met een concept op maat waarbij (het stimuleren van) creativiteit, kunst, verbeelding, reflectie en actie standaard ingrediënten zijn.

Nieuwsgierig wat dat inhoudt en op welke manier dit vorm krijgt? Schuif zaterdag aan bij onze tafel en hoor daar ook meer over!

Wil je meer info over de programmering in de YEDS saloon of Keilewerf?
Bekijk
hier de events op facebook.

De Hong Kong protesten verbeeld | Mei-Li Nieuwland

Je hoeft maar een schoolboek open te slaan of het is duidelijk dat beeld kan helpen om kennis op te doen. Maar is deze verheldering ook mogelijk voor kennis die dagelijks verandert, zoals het nieuws? Half augustus ging illustrator en visueel journalist Mei-Li Nieuwland deze uitdaging aan door de protesten in Hong Kong te vatten in een serie korte strips: van de aanleiding en context tot de meest recente ontwikkelingen. De strips van vier plaatjes elk combineren illustratie met journalistiek, geschiedenis en data-visualisatie om zo een complex verhaal op een simpele manier en met een hart vol empathie te vertellen. De kracht van getekende journalistiek…

In Hong Kong woeden al meer dan drie maanden hevige protesten tegen de toenemende controle vanuit de Chinese overheid. Wat begon als onvrede over een controversiële uitleveringswet is inmiddels uitgelopen op een grotere beweging voor vrijheid en democratie.

Up to date blijven, alle reacties en andere gedeelde content rondom dit ondewerp volgen? Hou dan hier haar twitter-account in de gaten.


1: The extradition bill and why HK people are still angry about it


2: The protests by the numbers and a look into how the relations between the public and the police have deteriorated.


3: The "Hong Kong Way" & the diversity of the people supporting the protests. After 3 months the HK government has yet to enter into meaningful dialogue.

4: "White Terror" and why the Emergency Ordinance might be a bigger concern than the PLA marching in right now.

Dit getekende verslag is een eigen initiatief van Mei-Li en niet met funding tot stand gekomen. Wil je haar steunen en het bereik vergroten? Zowel het delen van de content - met naamsvermelding - als een donatie (klik hier) wordt zeer gewaardeerd!

Meer getekende journalistiek en andere fascinerende projecten van Mei-Li bewonderen?
Klik hier door naar haar profiel en portfolio!
Interesse in een samenwerking?
Klik hier om met haar in contact te komen.

interview - marleen van haaften

Profiel foto - Marleen v Haaften.jpg

Maak kennis met Marleen van Haaften, (bewust)maker van poëtisch en minimalistisch textiel design! Na een enthousiast bericht van Marleen via instagram werd het contact gelegd, een paar weken later troffen we elkaar in Galerie Bergarde tijdens haar expo en nu is ze onderdeel van het netwerk van YEDS :-)


Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Marleen, ik ben textiel designer. Ik kom uit Nederland, maar woon sinds twee jaar in Dublin. Ik maak met de hand (wand-)kleden en textiel schilderijen, en doe daarnaast ook grafisch werk en productfotografie. Ik wil graag een band creëren tussen mijn werk en de toeschouwer, waarbij ik een balans zoek tussen het zijn van een maker en een bewustmaker. Ik wil mensen raken met puur en minimalistisch design en tegelijk, soms onbewust, laten nadenken over bijvoorbeeld onze omgang met elkaar of met de natuur om ons heen. 

Wat wilde je vroeger worden?  
Ik was geloof ik 13 toen ik een bijbaan kreeg bij een interieurwinkel, en toen had ik wel echt als beeld om 'later' iets met interieur te gaan doen. Toen ben ik daarnaast ook naailes gaan volgen en mijn eigen kleding gaan maken, en later ook productjes zoals gehaakte onderzetters, theedoeken, van alles. Dat zat er echt allemaal al wel jong in! 

Wie of wat is van invloed op wat je maakt? 
Momenteel focus ik me erg op het leren van nieuwe technieken en meer experimenteren, dus op het moment is het vooral mijn nieuwsgierigheid en drang om nieuwe dingen uit te proberen die van invloed zijn op mijn werk.  

Welke muziek luister je het liefst tijdens je werk en waarom? 
Ik luister graag naar oudere soulplaten, folk, jazz. Ook goed voor mijn houding die platenspeler; elk half uurtje moet je toch even opstaan om de plaat om te draaien, en dan kan je gelijk even rekken en strekken, haha.  

Wat hoop je met jouw werk teweeg te brengen? 
Een centraal thema in mijn werk is het idee van 'dierbaar design'. Bij mijn Fiber Landscapes serie werkte ik bijvoorbeeld met verschillende pure, onbewerkte vezels zoals vlas, katoen en wol, om mensen te laten zien hoe mooi en bijzonder de natuurlijke materialen zijn die te vinden zijn om ons heen, en hoe ver we daar soms vanaf staan bij alle spullen die we kopen. Ik wil graag dingen maken waar mensen zich aan kunnen hechten, die echt iets raken. 

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Ik ben vrij perfectionistisch, dus ultiem tevreden ben ik niet zo snel, haha. Ik moet wel zeggen: omdat ik mijn werk met de hand maak en er daardoor veel tijd in gaat zitten, kan ik er wel echt erg van genieten als het gelukt is om een bepaald idee, concept of patroon te vertalen naar een nieuw werk.

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list? 
Mijn droom is om naar Japan of Korea te verhuizen om daar traditionele ambachten te leren (en erg lekker te eten, dat natuurlijk ook). 

Waar hoop je op in de toekomst? 
Mezelf volledig kunnen storten op het maken van nieuwe werken, en nog veel meer leren. En meer zonuren in Dublin, hihi. 


Nieuwsgierig geworden naar meer werk, tekst en uitleg van Marleen? Bekijk hier haar volledige profiel!
Interesse om met haar samen te werken, iets in opdracht te laten maken of werk aan te kopen? Neem dan hier contact met ons op.

 

interview - studio davero

Tijdens een zeer energieke kennismaking op de Keilewerf (2), waar Studio Davero hun werkplek heeft, werd snel duidelijk dat er een match was tussen de visie van Veerle en Roxanne en YEDS. Met dank aan Tiwánee van der Horst, hun buurvrouw op de Keilewerf, voor het leggen van dit contact! Lees in dit interview meer over deze ambitieuze ontwerpers en bekijk hun hele profiel.

Veerle (links) en Roxanne met hun ontwerp Flexi-Belle

Veerle (links) en Roxanne met hun ontwerp Flexi-Belle

Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Wij zijn Roxanne Kiel en Veerle Rigter van Studio Davero en richten ons op multifunctioneel duurzaam ontwerp van meubels en meer. Wij hebben reeds ontwikkelde producten maar maken ook graag ontwerpen op maat. Daarnaast zijn we betrokken bij educatieve projecten en geven workshops of lezingen over onze visie en werkmethode. De combinatie van mensen bij elkaar brengen, gebruikers’ wensen analyseren, oplossingen bedenken die meerwaarde bieden en deze vervolgens realiseren - in welke vorm dan ook - is wat we het liefst doen. Kortom; kijken hoe we het leven samen makkelijker en leuker kunnen maken door middel van ontwerp.

Wat wilde jullie vroeger worden? 

Rox: Tandarts assistente [lachend] omdat je dan van poeders vullingen mocht maken. Of architect. Ik zat als klein meisje, als ik niet buiten speelde, vaak te tekenen of maakte kleine schaalmodellen. 
Veerle: Architect. Blijkbaar zei ik dat al toen ik 6 jaar was volgens mij moeder. Ik geloofde haar nooit echt, totdat ik een oud vriendenboekje terugvond. Net als diverse plattegronden van mijn volledig ingemeten slaapkamertje. En anders kunstenares.

Wie of wat is van invloed op wat jullie maken?
De context van een opdracht, wat is er aanwezig, voor wie kan het allemaal zijn, waar, waarom, hoe? Onze werkmethode start vanuit de mogelijkheden die een situatie biedt. Daarbij kijken we goed naar het gebruik, afvalmaterialen of –stromen, de potentie van de locatie, en de aanwezige kennis of vaardigheden binnen een project. Met onze ontwerpen stimuleren we verduurzaming en sociale interactie en streven we naar optimalisatie van ruimtegebruik, kosten en tijd. Voorbeelden hiervan zijn onze projecten Flexi-Belle en Puzzle Peace, waarbij door multifunctionaliteit, het productieproces, het materiaal gebruik en het demontabele karakter wordt gestreefd naar duurzaamheid; zowel ‘sustainability’ als ‘durability’. De meubels zijn modulair en kun je zonder gebruik van gereedschap naar eigen wens eindeloos blijven veranderen.

Is er een rode draad (te ontdekken) in jullie werk/ontwerpen? 
Zo was het in eerste instantie niet bedacht, maar in retrospect inmiddels wel, namelijk multifunctionaliteit door middel van modulair ontwerp. Wij doen ons best om een probleem zo goed, duurzaam en mooi mogelijk op te lossen, maar waarom niet meerdere opties bieden met dezelfde oplossing als dat kan? Inmiddels kenmerken onze ontwerpen zich door de meerwaarde die ze bieden aan de gebruikers vanwege multifunctionaliteit en de mogelijkheid mee te kunnen groeien met de veranderende wensen en omgeving van de gebruiker(s). 

Wat hopen jullie je met jullie werk teweeg te brengen?
Wij richten ons op duurzaam, multifunctioneel en modulair ontwerp vanuit de wensen van de gebruiker. Ons doel is mensen bewust en nieuwsgierig maken voor de waarde van materialen en te laten ervaren dat duurzaamheid makkelijk, praktisch en leuk kan zijn!

Het liefst doen we dit in samenwerking en leggen we graag een link tussen verschillende disciplines, mensen en methoden; zoals een event bezoeker laten nadenken over afval en (materiaal)gebruik met onze Mix & Match Lounge, of met de organisator, transporteur en gebruiker sparren over interactie en efficiëntie van onze Puzzle Peace. We genieten ervan om mensen door middel van ontwerp en ontwerpproces te inspireren en te enthousiasmeren anders na te denken over bijvoorbeeld duurzaamheid, afval en gebruiksmogelijkheden.

Wanneer zijn jullie ultiem tevreden met je werk?
Als onze ontwerpen instinctief gebruikt worden zonder dat er uitleg nodig is, en men er net zo enthousiast van wordt als wij. Het liefst zien we dat ons product een eigen leven gaat leiden en dat gebruikers daardoor creatiever gaan nadenken over hun eigen producten, omgeving en duurzaamheid.

Wat staat nog bovenaan jullie bucket list?
Een grotere naamsbekendheid, zodat mensen ons weten te vinden wanneer zij een oplossing zoeken voor ruimtes met divers programma binnen kantoren, horeca of evenementen en waar niet? Waar men opzoek is naar een flexibele of tijdelijke en duurzame inrichting! Met als gevolg een schaalvergroting van het type opdrachten die we nu doen: productie draaien van onze bestaande multifunctionele meubels, werken aan grotere educatieve projecten, nieuwe samenwerkingsprojecten opzetten, of een geheel interieur of verbouwing op ons nemen.

Waar hopen jullie op in de toekomst? 
Eigenlijk wat we op onze bucket list hierboven melden. En wie weet kan YEDS daar een rol in spelen!

Nieuwsgierig geworden naar meer werk, tekst en uitleg van Studio Davero? Bekijk hier hun volledige profiel!
Interesse om met hen samen te werken of werk aan te kopen? Neem dan hier contact met ons op.

#bethereforyourmate | Michael van Kekem

Recent heeft Studio Michael van Kekem het project #BETHEREFORYOURMATE geïnitieerd om aandacht te geven aan het mentale welzijn en zelfmoord. Hij ontwierp een beeldmerk en verkoopt deze als badge en sticker, waarvan de opbrengst naar het goede doel Stichting 113 (preventie zelfmoord) gaat. Via YEDS delen we graag meer informatie over dit goede en belangrijke initiatief, om twee redenen. Inhoudelijk staan we erachter én het is een ijzersterk voorbeeld van de kracht van beeld. Hoe je beeld kan inzetten om mensen te bereiken en te raken, met als resultaat het behalen of onder de aandacht brengen van een (maatschappelijk) doel.

Via de hashtag #BETHEREFORYOURMATE, hoopt Michael dat we allen bewust worden van iets belangrijks, waar we met z'n allen nog steeds nauwelijks over durven discussiëren of praten. We gaan allemaal door verschillende stadia in het leven. Een traumatiserende ervaring, het verlies van een dierbare of een ongeluk wat je ervan weerhoudt te doen wat je graag doet. Dit kan allemaal bijdragen aan het krijgen van een depressie. Helaas, zonder de juiste hulp, kan een depressie lijden tot diverse mentale ziekten of de dood.

Landscape_BTFYM_INSTAGRAM.jpg

Om dit project te ondersteunen heeft Michael een prachtige serie van stickers en geborduurde badges ontworpen. De stickers en badges zijn er voor een ieder om te verspreiden of te dragen. Laat mensen weten dat je bereid bent naar hun verhaal te luisteren. De buur, de vreemdeling, je vrienden, je partner.

IMG_3023.jpg

De producten zijn te vinden in zijn webshop. Alle opbrengsten gaan naar Stichting 113, een organisatie die zich inzet voor het helpen van mensen die worstelen met hun mentale gezondheid of met de gedachten aan zelfmoord.

Waarom dit project?
In 2016 is Michael een goede vriend verloren door depressie en zelfmoord. Hij was hier dicht bij betrokken. Ze spraken over depressie en hij heeft geprobeerd, samen met naasten, om hem hier doorheen te slepen. Als illustrator heeft hij het geluk dat hij zo'n groot verlies kan proberen om te zetten in visueel werk. Hoe moeilijk dit ook is. Dit doet hij door middel van tekst en beeld en vertelt daarmee zijn verhaal. Met deze campagne wil hij iets bijdragen. Via de hashtag zal hij beeld delen wat een bijdrage kan zijn aan de gedachte dat niemand alleen is. Mensen zijn vrij om de hashtag in te zetten om hun verhaal te delen.

Laten we met z'n allen het taboe stoppen. Praat met elkaar.

Deel je verhalen. Klein of groot.
Luister naar elkaar.
Houdt van iedereen.


Wil je meer informatie? Bekijk de site van Stichting 113.
Meer zien van Michael? Bekijk zijn profiel.

samenwerking met conceptontwikkelaar Vicky Pylorides

Begin dit jaar stuurde Vicky Pylorides een heel enthousiast mailtje dat ze via Kunstuitleen Rotterdam op het pad van YEDS was gekomen door het interview dat Patrick Kooiman had gepubliceerd. Daar volgde leuke gesprekken uit en sinds kort hebben we deze samenwerking bezegeld en is Vicky als conceptontwikkelaar aan de slag gegaan. Heel leuk nieuws om met jullie te delen! In dit interview kom je meer te weten over wie zij is, wat ze de komende tijd gaat doen en met welke doorontwikkeling YEDS momenteel bezig is.

Foto Vicky 1.JPG



Wie ben je en hoe ben je bij YEDS terecht gekomen?

Mijn naam is Vicky Pylorides. Nu bijna een half jaar geleden ben ik min of meer toevallig op de website van YEDS beland. Omdat ik ontzettend enthousiast werd van wat ik op de website kon vinden besloot ik meteen maar contact op te nemen. Eigenlijk niet eens met een heel concreet idee, maar omdat de passie en het enthousiasme voor kunst er zo vanaf spatte leek het me heel leuk om iets met YEDS te doen. Nu ben ik sinds een maand of drie betrokken bij het verder ontwikkelen van het geweldige YEDS concept.



Wat is jouw achtergrond en wat houdt je nu bezig?
Zo'n vijf jaar geleden heb ik besloten om te stoppen met m'n werk als psycholoog om zo meer tijd en ruimte te hebben om creatieve aspiraties te volgen. Zodoende heb ik me volledig toegelegd op mijn grootste passies; textiele kunst en interieurstyling (op mijn instagram account krijg je een indruk van enkele van mijn eigen creaties en waar ik mijn inspiratie vandaan haal). Terwijl ik steeds intensiever met m'n hobby’s bezig was werd ik me er ook steeds meer van bewust hoe fascinerend het effect is dat kunst heeft op een ruimte waar mensen wonen, werken, recreëren of simpel gezegd leven. Dat kunst zoveel meer te bieden heeft dan alleen een esthetische waarde begon mij meer en meer te boeien. Met die missie houd ik me nu bezig op verschillende vlakken; als conceptontwikkelaar voor YEDS, als textielontwerper & interieurstylist.



Wat ga je de komende tijd bij YEDS doen?

Na een aantal zeer relaxte en vooral inspirerende gesprekken was het voor mij overduidelijk dat ik in mijn kijk op en ideeën over kunst veel met YEDS deel. En daar wilde ik heel graag iets mee doen. Omdat ook YEDS altijd in beweging is leek het me ontzettend leuk om mee te werken aan de verdere ontwikkeling van het concept. Waar ik me de komende tijd vooral mee bezig zal houden is het onderzoeken van hoe we met YEDS bij potentiële kunstafnemers (mensen en organisaties) de positieve effecten van kunst nog duidelijker kunnen maken.

Waar hoop je op?
Ik geloof heel erg in de visie van YEDS en hoop dat wij nog meer mensen kunnen verbinden met kunst.



Benieuwd naar wat deze samenwerking met Vicky gaat opleveren? Hou dan de komende tijd de website en de sociale kanalen goed in de gaten! De komende periode werken we samen aan het versterken van het verhaal en de dienstverlening van YEDS, met o.a. hulp van Lotte Eppings van Dat Merkje en andere experts.

interview - Janina Schipper


Een tijd geleden zocht Janina contact met YEDS en na een interessant bezoek aan haar studio werd al snel duidelijk dat er een match was. Graag stellen we je aan haar voor via dit interview en
haar profiel op de website!

Studio Schipper - Janina Schipper - Profielfoto.jpg

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Janina Schipper, kunstenaar en ik maak landschapskunst, tekeningen en monoprints waarbij de nadruk ligt op stilte, ervaring en mijmering.

Wat wilde je vroeger worden?
Advocaat (haha). Op de middelbare school ontdekte ik dat ik werken met mijn handen het allerleukst vond. Maar ik moest van mezelf naar de universiteit omdat ik dacht dat het goed zou zijn voor mijn toekomst. Na een half jaar Kunstgeschiedenis ben ik hard weggerend en heb ik me aangemeld bij de Kunstacademie. Ik ben nog steeds ontzettend blij met die keuze.

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Mijn eigen nieuwsgierigheid naar nieuwe concepten en materialen zetten mij er toe om mijn werk steeds verder te ontwikkelen.

Is er een rode draad (te ontdekken) in jouw werk?
Ik houd erg van abstractie. Hoe abstracter hoe beter. Mijn werk bestaat dan ook voornamelijk uit monochrome vlakken waarin de toeschouwer zichzelf toestaat zijn gevoel en gedachtes ruimte te geven.

Wat hoop je met jouw werk teweeg te brengen?
Ik hoop dat mensen een moment van stilte en aandacht in hun leven toestaan door te kijken naar mijn werk.

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Ik weet niet of alle kunstenaars dat hebben, maar ik voel het echt in mijn lichaam als een werk goed gelukt is. Dat heb ik vooral als concept en uitvoering samen komen tot een goed resultaat.

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list?
Door Amerika touren om alle grote landschapswerken te bewonderen van bijvoorbeeld Nancy Holt en Michael Heizer. En natuurlijk ‘The Lightning Field’ van Walter De Maria ervaren. Zoek maar op. Dat wil je een keer mee maken.

Waar hoop je op in de toekomst?
Ik hoop dat ik mezelf blijf ontwikkelen in mijn werk door interessante opdrachten aan te nemen, nieuwe mensen te ontmoeten en samenwerkingen aan te gaan. Op dit moment verdiep ik me in de wondere wereld van keramiek. Er valt nog een hoop te leren!


Nieuwsgierig geworden naar meer werk, tekst en uitleg van Janina?
Bekijk hier haar volledige profiel!
Interesse om met haar samen te werken of werk aan te kopen?
Neem dan hier contact met ons op.

SPEEDDATE MET KUNSTENAARS

Afgelopen vrijdag 5 april organiseerde KOP weer hun befaamde speeddate. Dit keer waren we te gast bij zeer toffe locatie MotMot Gallery (aanrader!) in Breda. Twintig jonge kunstenaars stelden zichzelf voor aan tien kunstinstellingen. YEDS was erbij, samen met MotMot Gallery,  Kunstpodium T, Stedelijk Museum Breda, Blind Walls Gallery, Graphic Matters, Patty Morgan, TAC Eindhoven en SEA Foundation Tilburg.

Mooie avond, interessante ontmoetingen en top georganiseerd door KOP! Zie hier het hele beeldverslag :-)

Harmen in de lift: opdracht voor &C magazine

Het gaat goed met modefotograaf Harmen Meinsma! Nog geen 2 jaar afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie en gestaag bouwt hij aan zijn missie om outsiders het podium te geven dat ze verdienen, zo blijkt uit de vele nieuwe beelden die voorbij komen. Zowel eigen werk, werk in opdracht als aandacht vanuit de media. I-D interviewde hem recent en treffend beschrijft hij daarin over zijn leven, werk en handschrift als fotograaf: “Ik richt mijn camera op iets dat al bestaat, en daar gooi ik een sausje overheen. De wisselwerking die dan ontstaat tussen de mensen die ik fotografeer en het beeld vind ik heel interessant. Zo maak ik ze iconisch en beroemd.”

En deze manier van werken maakt Harmen zelf inmiddels steeds opvallender in fotografie en reclameland… Gister kwam de nieuwste &C (and see) uit, die hem inhuurden om een serie foto’s te maken bij hun item over “Laatbloeiers”. Op het lijf geschreven dit thema, dus YEDS was benieuwd hoe dat nou zo gekomen is en bevroeg hem over deze opdracht.

Hoe ben je aan de opdracht voor &C gekomen?
Ik werd door de beeld creative van het blad benaderd. Ze kenden mijn werk op de redactie en hadden een item die goed bij mij paste. Ik heb natuurlijk voorafgaand wel mijn vrije werk gestuurd en dit doe ik bij meerdere bladen/partijen. Het komt namelijk niet vanzelf aanwaaien dus ik zorg dat ze me kennen aan me gaan denken :)

Hoe begon je aan deze opdracht en hoeveel vrijheid kreeg je voor eigen invulling?
In dit geval was de casting door het blad zelf al gedaan, vanuit daar ging ik kijken naar het verhaal van elk persoon en hoe ik dit kon vertalen in beeld. Ik koos het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam voor de shoot, die vond ik passend. De locatie is een belangrijk onderdeel, het brengt samenhang in de serie. Elke stap in het bedenken van het concept heb ik gedeeld met de beeld creative en zo kwamen we samen tot een plan.

Hoeveel werk gaat er in deze opdracht zitten en hoeveel mensen hebben eraan meegewerkt?
De serie is tot stand gekomen in samenwerking met de beeld creative, producer, assistent, modellen en natuurlijk de interviewer. Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd precies, maar tussen het moment dat ik de opdracht kreeg tot aan de deadline zaten twee weken. Tijdschriften doe ik voornamelijk voor de promo, dit omdat de budgetten vaak beperkt zijn.

Op wel aspect van de opdracht ben je het meest trots?
Het regisseren van elke persoon ging erg goed en dat zie je terug in de portretten. Ze stralen in het statige tassenmuseum en de serie werkt goed qua kleuren. Technisch vind ik de serie ook goed geslaagd en het licht is lekker glamoureus!

Wat was de grootste uitdaging?
Het is altijd een hele uitdaging om meerdere mensen op één dag te fotograferen. Dit samen met het regelen van een locatie en natuurlijk de crew maakt het plannen van een shoot soms een hele uitdaging. Fijn aan deze klus was dat er een professionele producer was die me daarin ondersteunde.

Wat heb je ervan geleerd?
Bij elke shoot leer je weer meer over het neerzetten van een goed beeld. Dit was voor mij voor het eerst in opdracht voor &C en het was een fijne uitdaging om binnen bepaalde kaders te werken en toch mijn handschrift te behouden.

Hoe ziet je ideale opdracht eruit, als in, waar moeten opdrachtgevers jou voor vragen?
Deze serie was iets waar ik erg blij van werd omdat het zo dicht bij mijn eigen thematiek ligt. In de toekomst wil ik nog meer vrijheid hebben in de projecten die ik in opdracht doe. Vrij werk maken met mijn eigen team is wat ik het liefste doe en het is natuurlijk fantastisch om je eigen concepten uit te werken voor een blad of reclame campagne. Ik ben sterk in het ontwikkelen van concepten, kan goed sfeer creeeren in beeld en vanuit daar denk ik mee over de insteek van een artikel, interview of campagne. Ik lever een belangrijke bijdrage aan hoe het doel behaald kan worden, wat verder gaat dan het maken van een foto alleen.


Harmen Meinsma is modefotograaf en aangesloten bij YEDS. Hij geeft de outsiders het podium dat ze verdienen. Ook gezamenlijk werkten we aan deze missie in het project “Bazaar Beauties, de paradijsvogels van Rotterdam” . Bekijk hier hoe zijn geportretteerde muzen toen levensgroot in Rotterdam op de markt te zien waren. Meer werk van hem zien? Hier vind je zijn profiel. Wil je met hem samenwerken? Neem dan contact op, hieronder of via annejet@yeds.nl

Naam *
Naam
Zelfportret, 2018

Zelfportret, 2018