interview - grafisch ontwerper hinke weikamp

Tijdens de Dutch Design Week oktober 2017 stuitten we op de mooi tentoongestelde prints van Hinke Weikamp en ze vroeg ons of we meer wilden weten over haar werk. Ja graag :) Een boeiend verhaal en uitwisseling van gegevens volgde. Als ook haar aansluiting bij YEDS. We zijn ontzettend blij met deze aanwinst en introduceren haar graag met dit interview om meer te weten te komen over haar (werkwijze)!  

WrkShp_Monoprint_Hinke_MStijger_1311_bew.jpg

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Hinke Weikamp en ik maak monoprints in mijn atelier in Utrecht. Het zijn grafische afdrukken van materialen die ik vind in de natuur. Intuïtief isoleer ik delen van planten om zo nieuwe, niet bestaande planten te creëren. Deze delen worden ingeïnkt en leg ik onder m'n etspers, waardoor er een schaduw van de plant achterblijft op het papier. Met de beelden die ik maak, verwijs ik op mijn manier naar de techniek van het drogen van bloemen. De serie monoprints waar ik nu aan werk: 'The encyclopedia of the newfound plants', zijn abstracte monoprints die een organisch gevoel oproepen. Ik vind het fijn als mensen hun eigen beeld bij een monoprint kunnen vormen, zodat het beeld ook een beetje van hun wordt. De monoprints hoeven niet te herleiden zijn naar het oorspronkelijk materiaal wat ik ervoor gebruikt hebt. Ik werk voornamelijk in zwart-wit, zodat de nadruk ligt op de vorm/structuur in plaats van de herkomst. Verder spelen balans en tactiliteit een belangrijke rol binnen mijn monoprints. 

Ook maak ik monoprints waarin structuren een belangrijke rol spelen. Kleine stukjes monoprint digitaliseer ik en blaas ze enorm op, waardoor er raadselachtige nieuwe beelden ontstaan die niet meer te herleiden zijn naar het oorspronkelijke object. Door de uitvergroting worden de monoprints ook tactieler en vezeliger, alsof ze van stof zijn. Dat vind ik mooi. Van de uitvergrotingen laat ik weer Giclee prints maken; hoogwaardige afdrukken. Het zijn groot formaat monoprints van 70 x 100 cm, die ook weer goed met elkaar te combineren zijn. 

Naast het maken van de monoprints geef ik regelmatig workshops monoprint in mijn atelier. Dat vindt ik ook erg leuk om te doen, om mensen net zo enthousiast te maken voor deze (eenvoudige) grafische druktechniek, als ik ben. De workshops lopen erg goed en regelmatig komen mensen terug om weer een avond of middag aan de slag te gaan, dat is leuk. Naast de workshops geef ik ook, samen met Cynthia Boom (Studio Kars + Boom) die ook aangesloten zijn bij YEDS, een 10-weekse cursus waar de grafische druktechnieken monoprint en linoprint gecombineerd worden. Een hele leuke cursus waar de cursisten met veel eigen gemaakt werk naar huis gaan.

Hoe persoonlijk is jouw werk?
Alles wat ik maak is handgemaakt, het persoonlijke zit in het maakproces. Monoprint is uitermate geschikt om te experimenten met materiaal en drukinkt, het spel daartussen is denk ik heel persoonlijk. Je werkt vanuit je eigen fascinaties, in mijn geval: natuur, (plant) structuren, organische abstractie, balans, tactiliteit, kwetsbaarheid, overlapping. Ik maak wat ik op dat moment interessant vind. Ik ga intuïtief te werk.

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Dat kan eigenlijk van alles zijn. Ik ben ook werkzaam als grafisch ontwerper en zie en zoek veel mooi beeld. Als ik een dag veel met kleurcombinaties bezig ben geweest, dan zie ik aan het einde van de dag de kleuren buiten ook heel intens. Ik denk dat dat ook zo werkt met wat ik zie en maak als grafisch ontwerper, me dat ook beïnvloed bij het monoprinten.
Ook hou ik er erg van om naar een museum te gaan. De tentoonstellingen waar ik heen ga zijn heel uiteenlopend, van beeldende kunst, mode tot design. Een goede film kan mij ook ontzettend inspireren, van de vormgeving en de aftiteling tot de mooie lichteffecten.


In mijn vrije tijd ben ik graag in de natuur. Ik weet niet of het komt door mijn fascinatie met structuren, maar als ik door een bos wandel dan zie ik eigenlijk alleen maar mooie structuren, licht-schaduw spel en interessant reliëf. Dat neem ik allemaal, figuurlijk en letterlijk, mee naar huis. 

Welk advies zou je een startende kunstenaar geven?
Geef jezelf de tijd om je te ontwikkelen en te groeien in je werk. Gooi alles wat je hebt geleerd op de kunstacademie even overboord en ga te werk vanuit je eigen fascinaties. Geloof in jezelf, ook al duurt het een tijdje om te komen waar je wilt zijn

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Als ik de volgende ochtend niet kan wachten om er weer naar te kijken.

Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?
Ik ben eigenlijk heel tevreden met hoe het nu gaat. Ik heb net op de Dutch Design Week gestaan en de reacties waren zo fijn en de verkopen waren goed. Het is fijn als andere mensen je werk begrijpen en er door geraakt worden. Verder blijf ik doorgaan met de workshops en cursus geven. Het is ook fijn om zo mensen kennis te laten maken met monoprint.

Meer beelden zien en te weten komen van Hinke? Check haar profiel hier! 

Michael van Kekem illustreerde kerstgeschenk Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport wilde graag een gepersonaliseerd en duurzaam kerstgeschenk in het kerstpakket voor hun medewerkers dit jaar. Ze kozen voor Correctbook, een Rotterdamse onderneming, die een notitieboek heeft ontwikkeld dat een mix is tussen een whiteboard en een schrift. De voor- en achterkant wilde ze graag laten illustreren en moest de uitstraling hebben van hun business, doelgroep, de omgeving, hun ambities en in hun huisstijl.

Of wij een geschikte kunstenaar hadden en dit proces wilde begeleiden? Jazeker! En we zagen al snel de perfect match van deze opdracht met illustrator en grafisch ontwerper Michael van Kekem! We zijn dan ook trots op het  eindresultaat en de reactie van zowel klant als Michael :)

Reactie van Anne Hospers (Coördinator innovative partnerships): "We vinden het hartstikke mooi geworden. De feedback is erg netjes verwerkt. Ontzettend prettig ook, het snelle schakelen door YEDS en Michael."

Reactie van Michael (aangesloten bij YEDS): "Ik vond de samenwerking met YEDS super, goede communicatie en fijn overleg. YEDS is een geschikte intermediair tussen maker en klant."

Ook interesse om werk op maat te laten maken? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee!

interview - illustrator anne roos kleiss

Bij de afstudeertentoonstelling van de Willem de Kooning Academie afgelopen zomer viel het werk van Anne Roos ons al op. Helaas hadden we toen te weinig tijd om er even bij stil te staan maar wat een geluk, Anne Roos mailt ons nadat ze met onze lieftallige stagiaire Bibi sprak, die net als zij haar atelier in een oude gymzaal heeft. Welkom bij YEDS Anne Roos!

annerooskleissyeds

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben illustrator en ontwerper en mijn werk heeft vaak een poëtisch en kinderlijk karakter, daarom onderteken ik mijn werk ook altijd met Roozeboos, zo noemde mijn moeder me vroeger toen ik een klein wezentje was.

Hoe zou je jouw karakter in 5 woorden omschrijven?
Vrolijk, nieuwsgierig, open, een dromer en soms een beetje onhandig.

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Ik word vaak geïnspireerd door kleine dingen die ik zie of meemaak. Een oude foto, een boom in de wind, een bijzonder moment met een vreemde of het patroon van een theekop. Hierover schrijf ik dan een gedicht of een verhaal of ik maak er een schetsje van. Dit is vaak het begin van een nieuwe illustratie of een project.  

Welke kunstenaar bewonder je?
Het zijn er heel veel, maar één van mijn favoriete kunstenaars is Leonard Knight, de maker van Salvation Mountain. Ik vind het echt geweldig hoe lang en met hoeveel toewijding hij werkt aan één ding. Hij heeft zijn hele leven gegeven aan het creëren van één wereld. Ook de kleuren en de naïeve manier van ‘tekenen’ op de berg vindt ik echt prachtig.

Wat speelde je als kind het liefst?
Ik was altijd of aan het tekenen met mijn grote zus of we waren in het bos boomtikkertje aan het spelen. 

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Als het op een originele manier een verhaal verteld en het volledig handgemaakt is.

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list?
Het uitbrengen van een eigen prentenboek dat voortkomt uit een verhaal dat ik zelf heb geschreven.

Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit? 
Een atelier met grote ramen uitkijkend op het bos in een stadje net buiten Parijs waar ik elke dag nieuwe verhalen kan bedenken, heerlijke koffie kan drinken en kan illustreren voor mijn eigen boek.

Meer zien van Anne Roos? Klik hier door naar haar profiel!

kerstmoois + laatste dag win actie!

De kunstenaars hebben dit jaar weer prachtige kerst-kaarten en broches gemaakt. Wil jij die kerstkaarten graag aan de liefdes in je leven geven? Wat een geluk, ze zijn allemaal te koop! Stuur ons een mailtje naar info@yeds.nl om een mooi setje (of 2) te scoren.
En! We hebben ook een leuke win actie waarbij je kans maakt op 1 van de twee kunst-kerst-pakketjes. Doe jij op het nippertje mee? Morgen maken we namelijk de winnaar bekend.
Tag op FB degene die jij het allerliefst een kunstkerstkaartje geeft. Succes! 


NICOLA KLOOSTERMAN - KERSTKAART OP AANVRAAG

BO-DANIQUE - KERSTKAART 5 kaarten voor € 7,-  

BO-DANIQUE - KERSTKAART
5 kaarten voor € 7,-  

FERDY REMIJN Kerstkaart: € 3,95 of als set van 10 voor € 24,95. 

FERDY REMIJN
Kerstkaart: € 3,95 of als set van 10 voor € 24,95. 

 
ESTHER SEPERS Kerstkaarten €2,00

ESTHER SEPERS
Kerstkaarten €2,00

KARS + BOOM  Christmas Star broche: €17,50

KARS + BOOM 
Christmas Star broche: €17,50

MALOU COHEN 10 x postcard – €10,00

MALOU COHEN
10 x postcard – €10,00

interview - kunstenaar/performer jessica van deursen

In de email van Jessica voelen we haar enthousiasme voor en diepgang in haar werk gelijk. Nieuwsgierig maken we een afspraak, en ze blijkt zoals haar email, met nog heel wat meer lagen. Die ontdekken we graag en daarom stellen we Jessica via dit interview met plezier voor als nieuwe YEDS kunstenaar! 

yes.jpg

Wie ben je en wat doe je?
Nou hoi, ik ben dus Jessica en ik ben kunstenaar. Ik maak multi-media performances; ik perform, maak soundscapes en muziek, installaties, video-visuals en wat er maar meer nodig is, om ze samen tot mijn theatrale, en voor ieder aanspreekbare, performances en totaal ervaringen te versmelten. Ik wil alle soorten mensen aanraken met mijn kunst. Om die reden presenteer ik mijn werk stiekem het liefste in de openbare ruimte.

Hoe persoonlijk is jouw werk?
Heel veel meer persoonlijker dan mijn werk, wordt het volgens mij niet, haha. De centrale vraag achter mijn werk is: ''In hoeverre is ons leven maakbaar en hoeverre zijn we gebonden aan onze omstandigheden?''. Ik ben vaak mijn eigen proefkonijn. Mijn kunst is een verslag van mijn persoonlijke ontwikkeling als mens. Ik push mezelf in mijn performances tot mijn mentale en fysieke uiterste om antwoorden te vinden op mijn vragen. Soms is dat poëtisch en sprookjesachtig mooi, maar damn, soms ook beschamend eerlijk en lelijk!

Antwoorden vind ik ook in interacties. Ik spiegel en manipuleer als ik perform. Ik ben een kameleon. Ik zoek hoe ik mensen kan 'hacken', zodat mijn performances ons even uit onze alledaagse sleur of gewoonten trekt en ons plotsklaps verwonderd, of dwingt tot opnieuw kijken en nadenken.
 

 

 

 

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Ik verzamel allerlei soorten mensen om mij heen. Van kinderen, bejaarden, arme ploeteraars, verveelde yuppies, timide vinex-wijk huisvrouwen, wel of niet gediagnosticeerde ''gekjes'' en/of knijter-hoogbegaafden, de schrijfsels van 'de grote filosofen' en die van 'grote' criminelen... Zij tonen me de diversiteit in de manier waarop we op deze aardkloot worden neergeflikkerd, maar tonen ook allerlei onderliggende overeenkomsten, natuurlijke wetmatigheden en kansen die die iedereen heeft in het leven om zichzelf te ontwikkelen. Kunstenaars als Marina Abramović, Andy Kaufman, Christoph Schlingensief doen me bijna ontploffen: hun werk is hartverscheurend mooi, intens en geniaal.

Welk advies zou je een startende kunstenaar geven?
Jeetje, lastig. De ene dag ben ik het gelukkigste mens op aard. De andere dag wil ik het allemaal het liefste opgeven. Ik prijs mezelf altijd gelukkig dat ik alles wat komen ging altijd stelselmatig heb onderschat: hoeveel geld, tijd, energie alles heeft gekost afgelopen jaren. Want als ik het had geweten, had ik het misschien niet gedurfd. Dat is mijn 'kracht', haha. Maar mijn advies is heel simpel. Je hoeft maar één ding te doen: niet opgeven die vreemde, rare irrationele stem te volgen die je héél zachtjes toefluistert welke stap de volgende is. Blijf dat doen. Non stop. Het zal je alles influisteren wat je nodig hebt. Volgens mij is dat het enige wat we hoeven te doen in het leven.

Of anders gezegd: ||: doen, doen, doen, doen, doen, huilen, denken, doen, doen, extatisch feesten, doen, vloeken als een bootwerker, doen, doen, je eigen ego n's effe goed uitlachen, rusten, doen, doen… :|| repeat & add opgedane verfijning.

Als je de koning 1 vraag mocht stellen, wat zou je vragen?
''Wat wilde je vroeger worden toen je klein was?''

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Ha, ik ben nooit helemaal tevreden. Het kan altijd beter. Soms wordt ik gek van mezelf :P Maar als ik zie dat ik mensen heb geroerd: als iemand me achteraf met betraande ogen komt bedanken. Of als mensen hun kop uit hun nek draaien op straat als ik daar weer eens een rare performance uitvoer... Als ik voel dat ik iemand zodanig heb weten te raken, dat ze deze ervaring niet snel meer zullen vergeten. En dat is de magie van performance art... ...Dan was het werk goed.

Als je voor een dag mocht ruilen met iemand, wie zou dat dan zijn?
Met iedereen. Ik wil ik dit leven tenminste 1.000 mensen geweest zijn.

Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?
Als ik iedere dag, tot die dag waarop ook mijn laatste grijze haar van mijn kop af valt, kunst mag maken, en tussendoor mijn lief heel vaak mag knuffelen en uiteindelijk helemaal als verhalenverteller mijn vegan broodjes op de plank kan brengen... dan is dit meisje gelukkig. Of nee, dat ben ik al… gelukkig dan hé! ...Enne, een solo i.s.m. het Boijmans, en MoMa… Ja die staan stiekem ook wel op mijn bescheiden lijstje.
 

Nog lang geen genoeg van Jessica? Bekijk dan gauw haar profiel!

interview - designer laura aranda

Laura bleek ons al sinds den beginne van YEDS te volgen toen ze ons in 2015 bij festival Bazar Bizar zag. Ze wilde nu pas een mailtje sturen omdat ze voelt dat ze helemaal klaar is om volledig voor haar kunstenaarschap en zeefdrukken te gaan. Dat vinden we natuurlijk fantastisch en we denken dat YEDS haar goed kan inspireren en ondersteunen bij dit avontuur. Met dit interview stellen we haar graag voor! 

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Laura en ben begonnen met Studio Amargo. Ik ben een designer. Op dit moment ben ik vooral bezig met zeefdrukken. Ik hou van de print media en ik wil me hier verder in verdiepen. Dit kan zijn met prints, patronen, posters, ik zie heel veel mogelijkheden. Ook grotere werken zoals installaties of muurschilderingen wil ik graag verder ontwikkelen.

Hoe ziet je ideale dag eruit?
Ik vind het fijn om op tijd op te staan. Wat ik heel aangenaam van een creatief vak is dat elke dag anders kan zijn, dus in principe heb ik niet een specifiek beeld van een ideale dag. Juist de afwisseling vind ik het prettigste. Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik mijzelf blijf uitdagen en dat ik op zoek blijf naar de volgende stap in mijn groei als designer.

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Het klinkt cliche maar dit is heel gevoelsmatig. Ik denk ook aan de mensen die mijn werk gaan zien. Ik ben bewust dat niet iedereen het leuk gaat vinden, maar ik vind belangrijk dat ze zien dat iets erachter zit, dit kan een gedachte/concept/vaardigheid/esthetiek zijn. Ik hou van conceptuele en minimalistische kunst dus als ik rust zoek, ga ik terug naar mijn boeken. Ook neem ik inspiratie van de media zoals videoclips, reclames en dergelijke.

Wat en met wie heb je ontbeten vanochtend?
Havermout met extra pure chocolade vlokken en een banaan. Mijn ontbijt maatje is mijn lieve poes Snowy die rond mijn benen loopt.

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Als ik na een paar dagen of weken terug kan kijken en nog steeds een blij gevoel van binnen krijg. Ik vind ook belangrijk dat wat ik maak mij het best reflecteert.

Als je voor een dag mocht ruilen met iemand, wie zou dat dan zijn?
Ik ben best tevreden met mijzelf. Wat ik mij soms wel afvraag, is hoe mijn leven zou zijn als ik in Mexico was gebleven. Ik kwam op een jonge leeftijd naar Nederland dus veel van mijn opgroeien heb ik hier gedaan. Dus ik ben benieuwd hoe ik in Mexico zou zijn geweest.

Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?
Nog verder in dit vakgebied induiken. Ik heb gemerkt dat iets dat mij heel blij maak is het creëren van iets nieuws, dus als ik hierin verder kan blijven groeien en nog meer kan doen, vind ik al een droomtoekomst.

Nieuwsgierig naar meer van Laura? Bekijk hier haar profiel

interview - 3D schilderkunstenaar tiwánee van der horst

Tiwánee kwam al een paar keer in ons vizier: tijdens een Tosti Treffer en bij het festival Route du Nord. Het was dan ook een leuke verrassing toen we een email kregen dat ze nieuwsgierig was naar YEDS. We verwelkomen haar (bijzondere werk) met open armen en stellen je aan haar voor via dit interview! 
 

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Tiwánee, ik maak 3D schilderkunst om het architectonische maken te heroverwegen. In tijden van oneindige digitalisering neem ik een stap terug en probeer ik de verbinding van de mens met de natuur terug te vinden. Hiervoor heb ik een analoge 3D schildermachine ontwikkeld. Elk werk is volledig met de hand gemaakt en er komt geen digitaal bestand aan te pas. Met mijn lichaamsbewegingen kan ik dan intuïtief vormgeven aan de wereld ons heen. Ik schilder met plastic in 3D en zie voor me dat in de toekomst architectuur als schilderkunst kan zijn en de stad daarmee ons canvas kan worden.

 

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Ik haal inspiratie uit schildertechnieken zoals het pointillisme, impressionisme en action painting om sculpturen te maken en nieuwe architectonische concepten te onderzoeken. Ik denk dan aan vragen als: Wat als een raam wordt opgebouwd als een pointillistisch schilderij? Of als we juist grote gebaren van action painting kunnen stollen? En wat als we transparante delen en niet transparante delen in elkaar kunnen laten overvloeien? Kunnen we dan nog wel spreken van architectonische elementen als een raam of een deur?

Welke boodschap wil je brengen met je werk?
In mijn werk probeer ik wetenschap en kunst dichter bij elkaar te brengen en los te komen van het denken in elementen. Dit doe ik door de verbinding tussen disciplines duidelijk te maken en door te laten zien hoe elementen zoals een deur of een raam in elkaar kunnen overvloeien door bijvoorbeeld transparante en niet transparante delen, gesloten en te openen delen in elkaar te laten overvloeien. Daarnaast probeer ik te onderzoeken wat er gebeurt wanneer we het gevoel terugbrengen in het maakproces. Doordat het maakproces volledig met de hand bestuurd wordt en het gesmolten materiaal bijna direct zijn vorm aanneemt ben je gedwongen om in dat moment direct te handelen en reageren op wat er gebeurt. Soms betekent dit dat je het idee dat je van tevoren hebt moet loslaten. De boodschap achter mijn werk is dus later ontstaan; het loslaten van controle en het loslaten van denken in gescheiden elementen.


Hoe persoonlijk is jouw werk?
Mijn werk is vrij persoonlijk vanwege dit directe maakproces. De sculpturen zijn een directe uiting van de beweging die ik op dat moment maak. Beweging wordt weer beïnvloedt door ritme en balans maar ook door je geduld. Een performance die ik maakte in Kunsthuis SYB was niet alleen voor mij erg persoonlijk maar ook voor de cellist en danseres omdat het een geïmproviseerd stuk was. Deze performancevideo is te zien op mijn website.

Luister je muziek terwijl je werkt en zo ja wat voor muziek?
Het liefst luister ik instrumentale muziek zoals van Philip Glass zodat je je helemaal kan verliezen in het maakproces. Maar ook van bands zoals Khruangbin. Een van mijn werken heb ik ook vernoemd naar een lied van hun ‘Two Fish and an Elephant’. ‘Two Fish’ is nu de wisseltrofee van de Doro Siepel Prijs. (zie afbeelding) Als ik een groot werk maak zoals ‘Blinded by the Sun’ luister ik ook graag naar podcasts van bijv. Sam Harris.


Welk advies of wijsheid is je het meest bij gebleven?
Dat is een theorie van Hundertwasser, hij was zowel architect als schilder, en hij zei: ‘Geen mens kan een rechte lijn tekenen zonder de hulp van een liniaal.’ Waarmee hij zegt dat de rechte lijn tegen de natuur in gaat. Hierop voortbouwend kan je dan zeggen dat de enige natuurlijke rechte lijn, de lijn van de zwaartekracht is. Dit is daarna een motto geworden in mijn werk. Tijdens het maken probeer ik te luisteren naar het materiaal en de machine. Wat je ziet is dat je dan van nature organische lijnen gaat maken, tenzij je niks doet en het materiaal laat stollen in zijn val.

Als je voor een dag mocht ruilen met iemand, wie zou dat dan zijn?
Niet specifiek één persoon, maar ik zou het fantastisch vinden om goed muziek te kunnen schrijven en maken. Het maken van muziek ligt heel dicht bij het uiten van je gevoel op dat moment. Nu doe ik dat door het maken van sculpturen en andere muzikanten dat gevoel te laten vertalen in een muziekstuk. Het muziekstuk wat daar dan uitkomt wordt daardoor natuurlijk ook het gevoel wat de muzikant erbij heeft, dat geeft het weer een diepere laag.


Kun je iets vertellen over je toekomstplannen? 
De sculpturen die ik maak hebben altijd een architectonische insteek, waar ik zoek naar nieuwe vormen, materialisatie en structuren die ik in de toekomst op architectonische schaal zou kunnen toepassen. Het idee is om dit jaar de stap te maken naar architectonische installaties, de eerste stap is nu gezet met het publieke werk ‘Blinded by the Sun’ wat nu aan de gevel van de Keilewerf hangt. Dit werk is 4 meter lang, heeft een uitkraging van 1 meter, en is daarmee mijn grootste en eerste werk wat buiten hangt.

Als ik verder in de toekomst kijk stel ik me voor dat kolommen kunnen worden gecreëerd vanuit het laten vallen van een materiaal, de rechte lijn wordt gecreëerd door de druppel die onderhevig aan de zwaartekracht onderweg stolt. Daarnaast wil ik werken met weef- of vouwtechnieken om tot sterke structuren te komen voor geveldelen.

Meer Tiwánee? Bekijk hier haar hele profiel!

gaan! muzikale avond pierre's wijsje - 8 december

We tippen je graag dit heerlijke event: Wijsje!
Wijsje is een muzikaal mini-festival waarbij je wordt verrast door diverse fijne muziek in telkens een andere buurt. Dit keer: 5 bijzondere acts op 5 bijzondere locaties in de wijk Cool-Zuid (rondom de Witte de With straat). De naam voor deze editie: Pierres Wijsje (lees er hier onder meer over). Wie en waar wordt tot het laatste moment geheim gehouden, maar ze kunnen je alvast verklappen dat er een aantal spectaculaire locaties tussen zitten. 
YEDS werd gevraagd een illustrator te koppelen om de flyer voor deze editie te maken en Michael van Kekem maakte deze awesome poster:

wijsjemichaelvankekemyeds

Deze editie van Wijsje is op uitnodiging van Happy Streets. Happy Streets is een beweging van betrokken Rotterdammers die zich inzetten voor een vrolijkere en veiligere straat en stad.

De naamgever voor dit Wijsje, Pierre Bayle (1647-1706), was een van oorsprong Franse filosoof die in Rotterdam is gestorven en in de voormalige Waalse Kerk begraven. De straat waar de Waalse kerk nu aan staat heet de Pierre Bayle straat. Rotterdam heeft een pact van eeuwige vriendschap met het Franse dorpje Carla-Bayle, waar Pierre geboren is.

Woon je in deze buurt? Dan geldt een gereduceerd tarief van € 10,- (tickets per mail: raymond@happystreets.nl)

Tijd: 19:30 uur
Verzamellocatie: 42workspace (Schiedamse Vest 154, Rotterdam)

Early bird: €15 (inclusief servicekosten)
Let op: early birds zijn tot en met 12 november beschikbaar voor de eerste 50 kaartkopers.
Normaal tarief: €17,50 (inclusief servicekosten)

(buitengewone) kunstenaars bo-danique en charlotte op pad

We werden benaderd door galerie/atelier Herenplaats. Een plek waar mensen met beeldend talent en een verstandelijke beperking of psychiatrische achtergrond worden gestimuleerd om hun artistieke talenten verder te ontwikkelen. 
Op twee prachtige dagen in augustus kwamen uit heel Nederland kunstenaars met een verstandelijke beperking naar Rotterdam. Deze BuitenGewone kunstenaars trokken samen met Rotterdamse kunstenaars door de stad om Rotterdam te schetsen, fotograferen, boetseren of te schilderen. Natuurlijk wilden we hier aan bijdragen en YEDS illustrator Bo-Danique ging op pad! Samen met Charlotte van de Herenplaats zochten ze voor dit project de hoogte op, namelijk het terras van de Suïcide Club. Charlotte heeft autisme en was af en toe in zichzelf gekeerd tijdens het tekenen. Ze gaf vanaf het begin aan dat ze niets met gebouwen had maar wel erg van dieren. Bo-Danique gaf haar de tip om gewoon lekker haar fantasie te gebruiken en te doen waar zij zelf zelf zin in had. De kunstwerken(dieren) zijn individuele kunstwerken van Charlotte. Ze dekte vaak haar tekening af. Pas wanneer haar schets klaar was, mocht Bo-Danique kijken. 
Bo-Danique: 'In het begin hebben we dus wel aardig gepraat over wat ze zou kunnen tekenen, maar op een gegeven moment heb ik haar even met rust gelaten en zijn we  apart van elkaar gaan schetsen, omdat ik merkte dat ze dan meer op haar gemak was. Toen heb ik impressie-tekeningen gemaakt en heeft zij de schets van de Rotterdam Centraal haai afgemaakt. Na het maken van de schetsen, is ze thuis de schetsen gaan uitwerken met verf.
Deze tekeningen zijn op 5 november aangeboden tijdens een veiling in Postillion Convention Centre WTC Rotterdam. 

HARMEN MEINSMA IN HOEK VAN HOLLAND VOOR DE KRACHT VAN ROTTERDAM | STEMMEN!

Harmen heeft meegedaan aan de 2017 editie van De Kracht van Rotterdam. Hij reisde af naar Hoek van Holland en maakte daar de nieuwe serie "The last season". Gefascineerd door de bewoners die hij ontmoette op de camping en met een stylingteam ging hij aan de slag. In dit blog zie je het resultaat en lees je meer over het ontstaan! Overigens kan Harmen ook een prijs winnen met zijn bijdrage en daar kan vanaf vandaag voor gestemd worden! 

THE LAST SEASON

Dromen over Bonaire, luxe keukens die worden geïnstalleerd en de atmosfeer van een Latijns Amerikaanse ‘tella novella’. Geen roddel blijft onbesproken in dit Hoekse paradijs met een sterk ‘ons kent ons’ gehalte. 

Waar vroeger wereldberoemde Britse rocksterren te land kwamen met de boot, lijkt er in Hoek van Holland weinig meer van deze glamour te bespeuren. Harmen is op zoek gegaan naar bewoners in ‘de Hoek’ die deze tijdloze allure belichamen. Zijn zoektocht bracht hem uiteindelijk op het recreatiegebied pal naast het strand. Elk jaar komen hier weer een paar honderd Hollanders bijeen om de zomer door te brengen. En daardoor verandert dit gebied met zijn 200 vaste sta-plekken in het hoogseizoen in een bruisend dorp. Als het grootste gedeelte weer naar huis is gegaan voor de winterslaap zijn het juist de parels die in het naseizoen achter blijven om het leven te vieren.  
 
Op een uitzonderlijk warm weekend in het naseizoen, vormde de camping in Hoek van Holland het decor deze serie. Harmen liet zich inspireren door de bewoners van de woonwagens en stacaravans die het recreatiegebied sieren en portretteerde deze opvallende karakters in een fotoserie waarin alles net iets mooier lijkt dan de werkelijkheid. Harmen brengt een ode aan het eeuwige vakantie gevoel met een knipoog naar de rocksterren die er ooit voet aan land hebben gezet. 

Ook fan van deze mooie serie? Stemmen op Harmen kan via deze link! Help hem de mooie prijs van € 2.000,- binnen slepen om weer prachtig nieuw werk te maken :). Op 17 november wordt bekend gemaakt wie de juryprijs en de publieksprijs in ontvangst mogen nemen, met feestelijke onthulling in de Rotterdamse Schouwburg.  

Met dank aan de geportretteerde bewoners: Nel, Adriana, Gerda, Anny en Wim
En aan: fotografie Assistent: Merel van den Enden | Styling: Suuz Bisschops | Styling assistent: Paula Papa | Haar en Make-up: Ed Tijsen

 

Meer zien van Harmen? Bekijk hier zijn profiel en hier zijn laatste expo op de Binnenrotte markt van Rotterdam!