DAT MERKJE met lotte eppings // merkadvies

Afgelopen zomer ontmoetten we Lotte Eppings tijdens de Tosti Treffer in Kriterion. Haar openheid, durf en enthousiasme sprak meteen aan. Ze vertelde met veel passie dat ze graag creatieve ondernemers helpt met het positioneren van hun merk. Dat klonk als een mooie aanvulling voor het YEDS platform! Vrij snel daarna volgde een kennismaking en brainstormsessie over de identiteit en merk-waardigheid van YEDS. We ondervonden zelf haar verfrissende, constructieve en persoonlijke aanpak. Ze weet snel de vinger op de zere plek te leggen en de juiste vragen te stellen. Hoe ze dat doet precies doet, wie ze is en wat ze voor je kan beteken lees je hieronder in het interview dat we met haar hielden! 

Waarom ben je Dat Merkje gestart?
Na mijn studie HBO Communicatie werkte ik voor een strategisch marketingadviesbureau. Zij leerden mij de fijne kneepjes van het vak, internal branding, en lieten me vaak los op het analyseren van nieuwe klanten. Ik vond het heerlijk om kritisch te kijken naar de branding van merken en advies te geven over wat wel en wat niet paste bij een bepaald merk. Ik werkte met grote bevlogenheid aan projecten, maar vaak ontbrak er een passie die ik wel voelde als ik met kleine ondernemers uit mijn stad, Rotterdam, sprak. De energie waarmee zij spraken over hun ideeën, plannen en ook de hindernissen die ze onderweg tegenkwamen, wakkerde bij mij een vuurtje aan. Ik begon er steeds meer in te geloven dat ik deze ondernemers verder kon helpen. Dat gaf me zo’n kick, dat ik besloot om voor mezelf te beginnen. Weg met het keiharde corporate wereldje, weg met het leven-om-te-werken-principe en terug naar de ondernemer die passie voor zijn onderneming heeft en open staat voor doordachte adviezen met creatieve oplossingen.

Waar kun je Dat Merkje voor inhuren?
Ik help creatieve ondernemers om hun ideeën op een merk-waardige manier tot uiting te laten komen bij potentiële klanten. In de loop der tijd zag ik eigenlijk twee groepen creatieven. Een groep die heel goed weet waar hij voor staat en eigenlijk van nature de juiste dingen doet en aan de andere kant een groep, ook met veel talent, maar die zakelijk gezien nog niet precies weet hoe alles op te pakken om vervolgens ook echt op te vallen. Die tweede groep, daar richt ik me op, omdat ik geloof dat branding daar het verschil kan maken. Laatst klopte er een kunstenaarscollectief aan met de vraag of ik hen kon helpen met het indienen van hun voorstelling bij de Parade. In eerste instantie denk je dan niet meteen aan het inhuren van iemand die gespecialiseerd is in branding, maar het leuke is dat we dat toen echt op een merk-waardige manier hebben aangepakt. Het voorstel is een experience op zich geworden dat overeenkomt met de gevoelens die je ervaart tijdens de voorstelling.

Hoe ga je normaal gesproken te werk?
Ik ga altijd eerst samen met de klant rond de tafel zitten om te ontdekken waar de onderneming voor staat en waar de onderneming in de toekomst voor wil komen te staan. Dat betekent dat ik niet ga verzinnen waarvoor je staat, maar dat we samen op zoek gaan naar wat de organisatie al is op dit moment en waar deze naartoe kan groeien. Dat doe ik door het afleggen van een aantal interviews (intern en extern) en het maken van een quick-scan op basis van een aantal communicatie-uitingen. Ik bepaal vervolgens het archetype van de onderneming. Dat archetype typeert het karakter van een organisatie en is de basis voor het bepalen van de positionering.

Na het bepalen van de positionering is het noodzaak om de positionering tot leven te laten komen in alles wat je doet. Het fungeert dan als je strategische guideline. Dit hoeft niet veel geld te kosten, want vaak gaat het slechts om de manier waarop je dingen doet. Als de positionering de kern is van je gehele identiteit bouw je aan een sterk merk / imago.

Waarom kiezen creatieven voor jou?
De klanten die ik help vinden mij en mijn sessies verfrissend. Niet gek, als je bedenkt met hoeveel plezier ik mijn werk doe. Verder merk ik dat klanten het prettig vinden dat ik wel de know-how heb van de grote corporates, maar dat ik het ook laagdrempelig en persoonlijk weet te maken.

Geïnspireerd geraakt door de werkwijze van Lotte en zin gekregen om samen met haar aan de slag te gaan met jouw merk? Mail dan voor een afspraak naar lotte.eppings@gmail.com