Harmen in de lift: opdracht voor &C magazine

Het gaat goed met modefotograaf Harmen Meinsma! Nog geen 2 jaar afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie en gestaag bouwt hij aan zijn missie om outsiders het podium te geven dat ze verdienen, zo blijkt uit de vele nieuwe beelden die voorbij komen. Zowel eigen werk, werk in opdracht als aandacht vanuit de media. I-D interviewde hem recent en treffend beschrijft hij daarin over zijn leven, werk en handschrift als fotograaf: “Ik richt mijn camera op iets dat al bestaat, en daar gooi ik een sausje overheen. De wisselwerking die dan ontstaat tussen de mensen die ik fotografeer en het beeld vind ik heel interessant. Zo maak ik ze iconisch en beroemd.”

En deze manier van werken maakt Harmen zelf inmiddels steeds opvallender in fotografie en reclameland… Gister kwam de nieuwste &C (and see) uit, die hem inhuurden om een serie foto’s te maken bij hun item over “Laatbloeiers”. Op het lijf geschreven dit thema, dus YEDS was benieuwd hoe dat nou zo gekomen is en bevroeg hem over deze opdracht.

Hoe ben je aan de opdracht voor &C gekomen?
Ik werd door de beeld creative van het blad benaderd. Ze kenden mijn werk op de redactie en hadden een item die goed bij mij paste. Ik heb natuurlijk voorafgaand wel mijn vrije werk gestuurd en dit doe ik bij meerdere bladen/partijen. Het komt namelijk niet vanzelf aanwaaien dus ik zorg dat ze me kennen aan me gaan denken :)

Hoe begon je aan deze opdracht en hoeveel vrijheid kreeg je voor eigen invulling?
In dit geval was de casting door het blad zelf al gedaan, vanuit daar ging ik kijken naar het verhaal van elk persoon en hoe ik dit kon vertalen in beeld. Ik koos het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam voor de shoot, die vond ik passend. De locatie is een belangrijk onderdeel, het brengt samenhang in de serie. Elke stap in het bedenken van het concept heb ik gedeeld met de beeld creative en zo kwamen we samen tot een plan.

Hoeveel werk gaat er in deze opdracht zitten en hoeveel mensen hebben eraan meegewerkt?
De serie is tot stand gekomen in samenwerking met de beeld creative, producer, assistent, modellen en natuurlijk de interviewer. Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd precies, maar tussen het moment dat ik de opdracht kreeg tot aan de deadline zaten twee weken. Tijdschriften doe ik voornamelijk voor de promo, dit omdat de budgetten vaak beperkt zijn.

Op wel aspect van de opdracht ben je het meest trots?
Het regisseren van elke persoon ging erg goed en dat zie je terug in de portretten. Ze stralen in het statige tassenmuseum en de serie werkt goed qua kleuren. Technisch vind ik de serie ook goed geslaagd en het licht is lekker glamoureus!

Wat was de grootste uitdaging?
Het is altijd een hele uitdaging om meerdere mensen op één dag te fotograferen. Dit samen met het regelen van een locatie en natuurlijk de crew maakt het plannen van een shoot soms een hele uitdaging. Fijn aan deze klus was dat er een professionele producer was die me daarin ondersteunde.

Wat heb je ervan geleerd?
Bij elke shoot leer je weer meer over het neerzetten van een goed beeld. Dit was voor mij voor het eerst in opdracht voor &C en het was een fijne uitdaging om binnen bepaalde kaders te werken en toch mijn handschrift te behouden.

Hoe ziet je ideale opdracht eruit, als in, waar moeten opdrachtgevers jou voor vragen?
Deze serie was iets waar ik erg blij van werd omdat het zo dicht bij mijn eigen thematiek ligt. In de toekomst wil ik nog meer vrijheid hebben in de projecten die ik in opdracht doe. Vrij werk maken met mijn eigen team is wat ik het liefste doe en het is natuurlijk fantastisch om je eigen concepten uit te werken voor een blad of reclame campagne. Ik ben sterk in het ontwikkelen van concepten, kan goed sfeer creeeren in beeld en vanuit daar denk ik mee over de insteek van een artikel, interview of campagne. Ik lever een belangrijke bijdrage aan hoe het doel behaald kan worden, wat verder gaat dan het maken van een foto alleen.


Harmen Meinsma is modefotograaf en aangesloten bij YEDS. Hij geeft de outsiders het podium dat ze verdienen. Ook gezamenlijk werkten we aan deze missie in het project “Bazaar Beauties, de paradijsvogels van Rotterdam” . Bekijk hier hoe zijn geportretteerde muzen toen levensgroot in Rotterdam op de markt te zien waren. Meer werk van hem zien? Hier vind je zijn profiel. Wil je met hem samenwerken? Neem dan contact op, hieronder of via annejet@yeds.nl

Naam *
Naam
Zelfportret, 2018

Zelfportret, 2018