interview - grafisch ontwerper hinke weikamp

Tijdens de Dutch Design Week oktober 2017 stuitten we op de mooi tentoongestelde prints van Hinke Weikamp en ze vroeg ons of we meer wilden weten over haar werk. Ja graag :) Een boeiend verhaal en uitwisseling van gegevens volgde. Als ook haar aansluiting bij YEDS. We zijn ontzettend blij met deze aanwinst en introduceren haar graag met dit interview om meer te weten te komen over haar (werkwijze)!  

WrkShp_Monoprint_Hinke_MStijger_1311_bew.jpg

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Hinke Weikamp en ik maak monoprints in mijn atelier in Utrecht. Het zijn grafische afdrukken van materialen die ik vind in de natuur. Intuïtief isoleer ik delen van planten om zo nieuwe, niet bestaande planten te creëren. Deze delen worden ingeïnkt en leg ik onder m'n etspers, waardoor er een schaduw van de plant achterblijft op het papier. Met de beelden die ik maak, verwijs ik op mijn manier naar de techniek van het drogen van bloemen. De serie monoprints waar ik nu aan werk: 'The encyclopedia of the newfound plants', zijn abstracte monoprints die een organisch gevoel oproepen. Ik vind het fijn als mensen hun eigen beeld bij een monoprint kunnen vormen, zodat het beeld ook een beetje van hun wordt. De monoprints hoeven niet te herleiden zijn naar het oorspronkelijk materiaal wat ik ervoor gebruikt hebt. Ik werk voornamelijk in zwart-wit, zodat de nadruk ligt op de vorm/structuur in plaats van de herkomst. Verder spelen balans en tactiliteit een belangrijke rol binnen mijn monoprints. 

Ook maak ik monoprints waarin structuren een belangrijke rol spelen. Kleine stukjes monoprint digitaliseer ik en blaas ze enorm op, waardoor er raadselachtige nieuwe beelden ontstaan die niet meer te herleiden zijn naar het oorspronkelijke object. Door de uitvergroting worden de monoprints ook tactieler en vezeliger, alsof ze van stof zijn. Dat vind ik mooi. Van de uitvergrotingen laat ik weer Giclee prints maken; hoogwaardige afdrukken. Het zijn groot formaat monoprints van 70 x 100 cm, die ook weer goed met elkaar te combineren zijn. 

Naast het maken van de monoprints geef ik regelmatig workshops monoprint in mijn atelier. Dat vindt ik ook erg leuk om te doen, om mensen net zo enthousiast te maken voor deze (eenvoudige) grafische druktechniek, als ik ben. De workshops lopen erg goed en regelmatig komen mensen terug om weer een avond of middag aan de slag te gaan, dat is leuk. Naast de workshops geef ik ook, samen met Cynthia Boom (Studio Kars + Boom) die ook aangesloten zijn bij YEDS, een 10-weekse cursus waar de grafische druktechnieken monoprint en linoprint gecombineerd worden. Een hele leuke cursus waar de cursisten met veel eigen gemaakt werk naar huis gaan.

Hoe persoonlijk is jouw werk?
Alles wat ik maak is handgemaakt, het persoonlijke zit in het maakproces. Monoprint is uitermate geschikt om te experimenten met materiaal en drukinkt, het spel daartussen is denk ik heel persoonlijk. Je werkt vanuit je eigen fascinaties, in mijn geval: natuur, (plant) structuren, organische abstractie, balans, tactiliteit, kwetsbaarheid, overlapping. Ik maak wat ik op dat moment interessant vind. Ik ga intuïtief te werk.

Wie of wat is van invloed op wat je maakt?
Dat kan eigenlijk van alles zijn. Ik ben ook werkzaam als grafisch ontwerper en zie en zoek veel mooi beeld. Als ik een dag veel met kleurcombinaties bezig ben geweest, dan zie ik aan het einde van de dag de kleuren buiten ook heel intens. Ik denk dat dat ook zo werkt met wat ik zie en maak als grafisch ontwerper, me dat ook beïnvloed bij het monoprinten.
Ook hou ik er erg van om naar een museum te gaan. De tentoonstellingen waar ik heen ga zijn heel uiteenlopend, van beeldende kunst, mode tot design. Een goede film kan mij ook ontzettend inspireren, van de vormgeving en de aftiteling tot de mooie lichteffecten.


In mijn vrije tijd ben ik graag in de natuur. Ik weet niet of het komt door mijn fascinatie met structuren, maar als ik door een bos wandel dan zie ik eigenlijk alleen maar mooie structuren, licht-schaduw spel en interessant reliëf. Dat neem ik allemaal, figuurlijk en letterlijk, mee naar huis. 

Welk advies zou je een startende kunstenaar geven?
Geef jezelf de tijd om je te ontwikkelen en te groeien in je werk. Gooi alles wat je hebt geleerd op de kunstacademie even overboord en ga te werk vanuit je eigen fascinaties. Geloof in jezelf, ook al duurt het een tijdje om te komen waar je wilt zijn

Wanneer ben jij ultiem tevreden met je werk?
Als ik de volgende ochtend niet kan wachten om er weer naar te kijken.

Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?
Ik ben eigenlijk heel tevreden met hoe het nu gaat. Ik heb net op de Dutch Design Week gestaan en de reacties waren zo fijn en de verkopen waren goed. Het is fijn als andere mensen je werk begrijpen en er door geraakt worden. Verder blijf ik doorgaan met de workshops en cursus geven. Het is ook fijn om zo mensen kennis te laten maken met monoprint.

Meer beelden zien en te weten komen van Hinke? Check haar profiel hier!