wandelgangen - chiara

Chiara Arkesteijn is illustrator en blogt voor YEDS over haar avonturen in illustratie-land en daarbuiten. 

Deze week vertel ik jullie over de kaft-illustratie die ik heb verzorgd voor Ladder naar de Mist, de eerste uitgave van Keybooks, een jonge uitgeverij die e-books publiceert. Ze richten zich op literatuur uit Centraal en Oost-Europa. Voor ons in Nederland relatief onbekend, maar daar leeft een schat aan boeken. Met Keybooks kun je die ontdekken, en dat is ook zo fijn aan Ladder naast de Mist. 

''Een verzameling, die uitblinkt in diversiteit: van dagboekfragmenten uit de Eerste Wereldoorlog en het contrast tussen adel en armelui, via onderdrukking door fascisme en communisme naar de vrijheid sinds de val van het IJzeren Gordijn. Deze zware thema’s worden op een kunstige wijze verweven in de verhalen. De ene keer vol melancholie, de andere keer als modern sprookje of absurdistisch verhaal. '' aldus de omschrijving van Jasper Maassen, oprichter van Keybooks.

Jasper kende ik al als de vriend van Linda (de leukste persoon in Leiden en een goed vriendinnetje van mij). Toen hij begon met Keybooks zocht hij contact met mij. Hij was benieuwd naar illustratoren in mijn netwerk, en welk werk bij welk boek zou passen. We hebben lang gesproken over hoe een opdracht verloopt, van schetsfase tot eindresultaat. Voor mij was het heel leerzaam om zo eens door de ogen van een opdrachtgever te kijken. Zo praatten we over hoe je een opdracht het beste formuleert, en dat beide partijen met risico en vertrouwen te maken krijgen.

Eén verhaal kreeg ik toegestuurd uit de bundel, van wel 46 verhalen van allemaal verschillende Hongaarse auteurs. Dat verhaal, waar de bundel naar vernoemd is, vond ik erg bijzonder. Dubbelzinnig en een beetje absurdistisch neemt het je mee op sollicitatie bij een afgelegen gebouw, hoog boven een rivier. Daarbinnen vinden vreemde activiteiten plaats, met geheimzinnige mannetjes en oude foto's, heel anders dan je bij een universiteitsgebouw zou verwachten. 

Veel beelden kreeg ik in mijn hoofd, toen ik het eerste verhaal las, en één daarvan zou de omslag worden. Samen met Jasper kozen we voor een dubbelzinnig beeld: is het een ladder die omhoog, of juist naar beneden loopt? Dit past bij het karakter van het verhaal. De mist en stenen van aquarel - niet te hard of te scherp - bleven ook overeind in zwart-wit. Want e-books lees je meestal van speciale e-inkt, en die is er alleen in het zwart.
Verder in het boek, vind je echter alle kleuren ooit, in de 46 verhalen zelf.