Aangenaam! Mijn naam is Noortje Bosma en ik ben paper illustrator! 


Ik illustreer dingen die echt bestaan maar je zal met papier nooit natuurgetrouw een granaatappel weer kunnen geven. Waar ik ondertussen goed in ben geworden is een gestileerde weergave van de werkelijkheid creëren waarin ik ontzettend oplet om met zo weinig mogelijk detail zoveel mogelijk te laten zien. Ik vind rust en eenvoud heel erg belangrijk en geloof ook dat de blank space in een werk even belangrijk is als, in mijn geval, de papieren objecten. 

Favo websites Ik heb geen favoriete website, alles dat ik wil zien zie ik voorbij komen op instagram. Ik vind dat een fantastische manier om up-to-date te blijven en te zien wat hot en happening is op creatief gebied over de hele wereld. Als ik toch een website moet noemen is dat www.missmoss.co.za. Diana is een Zuid Afrikaanse blogster die hele unieke content plaats afkomstig van allerlei disciplines. Ik vind het bijna altijd tof en vaak heb ik het nog nergens anders gezien.

Creatief Proces Wat ik heel tof vind aan mijn manier van werken is dat ik constant creatief bezig ben. Ik zoek constant naar de juiste oplossing in elke fase, van het schetsen tot aan de eindbewerking. Het is als illustrator denk ik belangrijk om waakzaam te zijn voor het vallen in herhaling. Ik zou daar erg ongelukkig van worden. Ik begin met schetsen en per opdracht verschilt het hoe lang het duurt voordat ik een paar goede ideeën heb, soms heb ik zo raak en soms duurt het dagen. Schetsen is ook de fase die ik het meest liefheb en tegelijkertijd het meest haat. Aan de ene kant heb je nog geen idee en de tijd dringt, aan de andere kant is het alleen in deze tijd dat je het idee bedenkt voor het uiteindelijke werk. Dit is het meest creatieve onderdeel en geeft ons creatieve mensen ook de meeste voldoening. Die tweestrijd kan me heel neerslachtig maken en daarom probeer ik me altijd te herinneren wat mijn stagebegeleider ooit tegen me zei: ‘When you’re drawing you’re free’. Ik denk dat hij daarmee bedoelt dat je niet te krampachtig moet gaan zitten schetsen maar vooral wat lijnen op papier moet zetten en niet te hard voor jezelf moet zijn. De tijd dat je creëert moet je koesteren en vertrouwen hebben dat er uiteindelijk een idee ontstaat. Wanneer ik bedacht heb wat ik ga doen begint de fase van het testen. Je moet je voorstellen dat ik soms wel 5 versies maak voordat het goed is en daarom doe ik dat ook met simpel wit papier. Ik vind dit altijd een erg leuke fase al kan het ook frustrerend zijn. Het is als een puzzel, je weet wat het moet worden maar je moet het nog vinden. Wanneer alle testjes en mallen gemaakt zijn vervaardig ik de objecten uit het gekozen gekleurde papier en vorm ik deze tot de gewenste compositie. Het kiezen van de kleuren papier kan ook lang duren, soms staar ik wel een kwartier naar 2 tinten groen, dat is best wel crazy maar oh zo belangrijk voor het gevoel en de verdere voortgang van het proces. Wanneer alles dan gemaakt is fotografeer ik het werk en bewerk ik soms nog wat kleine dingen na. 

Guilty Pleasure Youtube. Ik volg bijna alle mode en beautymeisjes al meerdere jaren en vind het heerlijk om hun video’s te kijken. Ontbijten doe ik al 2 jaar standaard met de vlogs van Mascha van Beautygloss. 

YEDS Ik ondersteun het idee van YEDS heel erg, meer kunst in de stad Rotterdam en omstreken gemaakt door jonge talentvolle kunstenaars en makers. Mijn werk leent zich niet zo snel voor exposities al heb ik wel een paar ideeën.. Ik verwacht in de toekomst wellicht eerder projectmatig samen te werken met Yeds en derde partijen. 

 

Achtergrond In 2014 ben ik afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie. Daarna heb ik me gelijk ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Tijdens de academie kon ik al niet wachten om mijn eigen baas te zijn en ik wist dat als ik het niet meteen zou doen, dat ik het nooit zou doen. Je kunt mij ook wel een paper illustrator noemen aangezien ik alleen maar met papier werk. Dit is ook ontstaan op de academie en eigenlijk is mijn eerste papieren werk ontstaan uit haast.
Je zou het nu niet meer zeggen maar in dat eerste werk was het een kwestie van een paar vormen uit papier knippen en bij elkaar leggen. Ik vond het een uitvinding want door middel van papier kon ik veel expressiever werken dan voor mij mogelijk was met traditionelere materialen. Ik kwam erachter dat door middel van het schuiven van papieren onderdelen ik letterlijk kon zoeken naar het beeld dat ik in mijn hoofd had. Daarna ben ik stage gaan lopen in Italië bij een paperartstudio genaamd Bomboland. Hier heb ik de fijne kneepjes van het papier snijden geleerd maar ook veel over compositie, concepten en ‘killing your darlings’. Sinds die tijd heeft de manier waarop ik met papier werk zich steeds verder ontwikkeld en op dit moment werk ik alleen nog maar met gekleurd papier. Dat inspireert me het meeste en ik word er simpel gezegd gelukkig van. 

Opdrachten Ik werk erg graag in opdracht. Ik ben iemand die allerlei ideeën heeft en het is voor mij juist heel fijn om binnen het kader dat een opdracht biedt op zoek te gaan naar het juiste beeld. Ik doe allerlei dingen, van menukaarten tot infographics, van posters tot trouw- en geboortekaartjes, ook ontwerp ik elk jaar mijn eigen kerstkaart die ik vervolgens verkoop. Andere dingen die ik zou willen doen zijn het illustreren van productverpakkingen, boekomslagen en editorials.

Werkplek Ik heb een fantastische werkplek aan het Delftse Plein in Rotterdam op steenworp afstand van Rotterdam Centraal. Het is er licht en groot zodat ik alle ruimte heb om mij te verliezen in mijn projecten maar vooral ook alles kan laten liggen na een dag werken. Het leuke aan het Delftse Plein, maar eigenlijk aan elke creatieve werkplek, is de interactie met buren. Er is altijd wel iemand om mee te praten en het feit dat je met zijn allen voor jezelf aan het werken bent geeft een kick. Ook hebben we een grote gemeenschappelijke ruimte waar o.a. een tafeltennistafel en een trampoline staan. Dat zijn de perfecte ingrediënten om een middagdip tegen te gaan! 

Inspiratie Kleur. Heel makkelijk. Ik heb twee ladekasten vol met gekleurd papier en die hoef ik maar open te doen of de ideeën stromen al binnen. Kleuren werken namelijk heel associatief en het is altijd de zoektocht naar de perfecte kleurencombinatie om het gevoel van je concept over te brengen. Het moet al goed voelen voordat ik er huisjes, bomen of beesten uit geknipt heb, zeg maar. Wat me verder inspireert is eten, ik houd enorm van het illustreren van voedsel en verder van het kijken naar andere artiesten met briljante ideeën. Niet om ze te jatten maar om jezelf uit te dagen iets net zo goeds of zelfs beter te creëren. Mijn grote inspiraties op dat gebied zijn Owen Gildersleeve, Sarah Illenberger en Erin Jang. 

Ik ben goed in Wat mijn werk sterk maakt is het kleurgebruik, de composities en mijn stijl. 

 

 

 

Jouw bedrijf, huis of evenement verrijken met (deze) kunst?